Design
- lær at designe fremtidens løsninger

På Design lærer du at bruge informationsteknologi, billedkunst og design til at gøre hverdagen lettere og verden bedre.

Det kan være, du designer en intelligent indkøbsvogn, så det bliver hurtigere at handle ind. Eller du designer smarte løsninger til, hvordan byerne kommer af med det ekstra regnvand, der kommer pga. global opvarmning.

Hvordan er det at gå på Design?
Afspil video

Kend dem, du designer til

Du skal have masser af viden for at kunne lave godt design, og du skal kende dem, du designer løsninger til. I samfundsfag lærer du bl.a. at indsamle viden og interviewe de mennesker, du skal designe til.

Du lærer dem også at kende i engelsk, hvor du læser tekster, der handler om menneskers følelser for de emner, du designer til. Det kan f.eks. være noveller om at bo i en storby eller artikler om livet i storbyen.

Billedkunst og IT er også teori

I billedkunst lærer du ikke at tegne, for at det skal være pænt. Men fordi det skal kunne bruges til noget. Derfor er der også teori og læsestof i billedkunst.

Lærer du at tegne perspektiv, læser du om og analyserer, hvordan kunstnere har arbejdet med perspektiv gennem kunsthistorien. Arbejder du med graffiti, undersøger du, hvordan byens rum og liv påvirker os, når vi går gennem gaderne.

I informationsteknologi bruger du en design-metode til at løse virkelige problemer. Du lærer at arbejde digitalt og laver bl.a. udkast til mobil apps, computerspil og digitale tests.

Vi udarbejder hjemmesider eller digitale julekort for virkelige organisationer og virksomheder. Vi tager også på udstillinger – og nogle gang hjælper vi museer med at gøre udstillingerne endnu bedre.

Studieretningen Design

Du arbejder bl.a. med

  • At løse problemer med brug af design og IT
  • Indsamling af viden om dem, du designer til
  • Den historiske baggrund for et projekt
  • Idé- og konceptudvikling
  • Kunsthistorie og designhistorie.

Hvad kan du blive?

Med en studentereksamen fra Design lærer du at arbejde innovativt og ud fra en designtankegang. Det kan bruges på mange uddannelser.

Det kunne f.eks. være multimediedesigner, spiludvikler, arkitekt, webdesigner eller datamatiker. Den kan også bruges, hvis du vil fortsætte på designuddannelser, kommunikation eller andre områder med visuelt fokus. Se flere uddannelser på Adgangskortet.

OEGgames 2016 i fotos 26. August 2016
Værd at vide
Hvad går en studieretning ud på?
Hvordan er undervisningen?
Søg optagelse
Kunstnerisk
Design - lær at designe fremtidens løsninger
Fag 1. G 2. G 3. G
Studieretningsfag
Engelsk A A A
Samfundsfag B B
Billedkunst B B B
Obligatoriske fag
Almen Sprogforståelse C
Naturvidenskabeligt Grundforløb C
Dansk A A A
Historie A A A
Idræt C C C
Almen Studieforberedelse B B B
Matematik C
Fysik C
Biologi C
Religion C
Oldtidskundskab C
Informationsteknologi C
Valgfag
1. Et kunstnerisk valgfag (Billedkunst, Drama, Mediefag eller Musik) i 1. g
2. Fremmed sprog (Tysk fortsætter, Fransk Fortsætter, Spansk eller Kinesisk) i 1. og 2. g
3. Et frit valgfag (Billedkunst, Drama, Erhvervsøkonomi, Filosofi, Informationteknologi, Musik, Psokologi) i 3. g
Hæv et fag fra B til A (Matematik A, Engelsk A, Tysk A/Fransk A OBS. Hvis 2 fremmedsprog er Spansk A eller Kinesisk A, skal der ikke vælges et B til A-niveau i 3. g