AVITAE projekt om entreprenørskab

02. maj 2016

AVITAE-projektet undersøger, hvordan fag som oldtidskundskab, latin, græsk og historie kan fornyes ved at fokusere på it, innovation, branding.

AVITAE står for “A Virtual Intertextual Tour across Ancient Entrepreneurship”, og er et Erasmus+ projekt inden for EU.

Se videogalleri om besøget på Tenerife:

AVITAE Tenerife meeting
Afspil video

AVITAE-projektet handlede om at udforske oldtidens ideer og løsninger og bruge dem i nye, moderne kontekster. Metoden var innovative læringsprocesser og samarbejde med andre gymnasier i Europa.

De deltagende elever og undervisere skulle i løbet af projektet fordybe sig i historie, skrive artikler, arbejde med IT, design, innovation og entreprenørskab.

Indblik i andre elevers liv

Eleverne som var med i projektet, blev en del af internationale teams og havde mulighed for at deltage i projektets 7 rejser. Eleverne skulle bo hos deltagende elever fra det land, der var vært. Det gav en unik chance for at opleve landets kultur på nært hold. På hver af udlandsrejserne var der plads til 5 elever fra hver skole. Rejsen, kost og logi blev betalt af midler fra projektet.

 

AVITAE på Tenerife 

En af turene gik til den spanske ø Tenerife, ud for Afrikas kyst. Her skulle OEG eleverne og lærerne med de andre AVITAE-lande arbejde med innovation, historie, kultur med fokus på øens helt særlige muligheder 

Eleverne fik blandt andet til opgave at arbejde med Tenerifes særlige klimaudfordringer i europæiske teams og udvikle innovative forslag til, hvordan de kunne løses. Det blev også til skønne naturoplevelser på øens vulkan Teide, besøg på madmarkeder, honning-produktion. Skolens teknologilærer gav en spændende introduktion til, hvordan man arbejder med robotter – og sluttede af med et nummer på sin medbragte guitar.

Fernisering på smuk skole

Skolen på Tenerife har eget museum og en beliggenhed i maleriske, skønne og historiske omgivelser. De rammer blev bl.a. taget i brug til det kunstprojekt, eleverne arbejdede med, hvor alle værkerne blev præsenteret og beundret til en lille fernisering på skolen. Kunstværkerne byggede bro mellem oldtid, nutid og fremtiden, og der var både spil, installationer, videokunst og værker, der gav publikum mulighed for yderligere fordybelse via QR-koder til websites og meget mere, forklarer Claus Witfelt.

På Ørestad Gymnasium

I januar 2015 var Ørestad Gymnasium vært for besøgende lærere og elever fra de syv partnerskoler. I de aktiviteter, Ørestad Gymnasium havde arrangeret, havde fokus især ligget på design-tilgangen Index – Design to Improve Life, der er en systematisk tilgang til innovation og ideudvikling.

Den sidste udfordring i AVITAE-projektet handlede om at udvikle ideer til virksomheder og bød bl.a. på rejser til Limassol og Lucca på Cypern og i Italien.

Elevernes egen AVITAE-avis

Under projektet skulle eleverne lave deres egen avis. Her kan du se hvad de kom frem til:

Læs EU-udgaven feb. 17

Læs den innovative e-kogebog her (2016) 

Læs udgave nr. 7 (april 16) 

 

Læs udgave nr. 6 (feb 16)

Læs udgave nr. 2 (jan 15)

Læs udgave nr. 3 (marts 15)

Læs udgave nr. 4 (aug 15)

Læs udgave nr. 5 (dec. 15)

AVITAE-kontaktpersoner på Ørestad Gymnasium

Claus Witfelt: cwi@adm.oegnet.dk
Charlotte Straby Tranberg: cst@adm.oegnet.dk

Partnerskolerne er:

  • Slovakiet – Hotelová Akadémia (Bratislava)
  • Grækenland – 2nd Geneiko Lykeio of Arta (Arta)
  • Italien – Istituto di Istruzione Superiore N. Machiavelli (Lucca)
  • Cypern – Laniteio Lykeio (Limassol)
  • Spanien – IES Canarias Cabrera Pinto (Tenerife)
  • Finland – Pyhäjoen Lukio (Pyhäjoki)
  • Danmark – Ørestad Gymnasium (København)