Festligt kursus i UNESCO-samlingerne

21. september 2018

For mange elever var det sikkert bare en fredag som alle andre, hvor man ser frem til weekendens fest og farver. Men oppe i et lettere afskærmet lokale på 4. sal, tog en gruppe religionslærere forskud på glæderne. Anledningen var et kursus i Moesgaard Museums etnografiske UNESCO-samlinger. Samlingerne indeholder antropologiske genstande, som kan bruges i religionsundervisningen. Måske lyder det ikke som en fest på papiret, men når kassernes indhold er farverige kostumer, munkedragter og uhyggelige masker, så bragte det naturligvis lærernes indre legebørn frem.

 

Håndgribelige genstande i undervisningen

Helt grundlæggende fungerer fysiske genstande i undervisningen rigtig godt, fordi de aktiverer den enkeltes forudgående viden. Genstande taler ikke over hovedet på nogen, som tekster nogle gange kan, og derfor kan samlingerne indgå i undervisningen helt fra indskolingen til universitetet, alt efter hvor meget og hvordan de kobles til eventuelt tekstmateriale. Håndgribeligt materiale kan gøre undervisningen mere levende og inkludere alle elever, og netop derfor kan det være en god måde at starte en grundlæggende forståelse hos alle elever. Det kan også bare friske en lang skoledag, at man får lov at lege viden ind, i stedet for at suge den ud af en computer.

 

Et samfund skrabet for religiøse symboler

Mange af samlingerne stammer fra lande med lange traditioner for religiøse symboler, dragter, ritualer og alt hvad det ellers kan indebære – noget der umiddelbart ligger meget langt fra mange danskeres hverdag. Der er samlinger fra bl.a. Afghanistan, Brasilien og Bhutan, og sidstnævnte kan ses i fuld sving på billederne herunder.

Det kan være begrænset, hvad man ser af tydelige religiøse symboler på en helt normal dag, så forståeligt nok vækkede de mange farver og motiver stor begejstring hos lærerne.