Succesfuld mentorordning: Elever hjælper elever

06. marts 2017

En helt ny mentorordning på Ørestad Gymnasium har set dagens lys. Et mentorkorps af frivillige elever, der coacher andre elever til at forbedre deres studievaner. Og det virker, fortæller en elev.  

The word Mentor in magazine letters on a notice board

– Jeg fik ikke altid afleveret mine opgaver til tiden. Engang imellem har jeg også droppet et morgenmodul, fordi jeg ville sove længere. Det er jo ikke et kæmpe problem, men nogle skolevaner jeg gerne ville rette op på. Derfor meldte jeg mig til at få en mentor, siger eleven, der gerne vil være anonym. 

– Jeg har selv fået så meget ud af det, så jeg synes helt klart, man skal gøre brug af mentorordningen, da det er en mulighed for at se sine egne fejl og få dem lavet om, som hun siger.

Højere karakterer
– Min mentor hjalp mig med at arrangere min tid i forhold til lektier og arbejde, og vi aftalte, at han skulle tjekke op på, hvor langt jeg var med mine opgaver, og om jeg mødte til tiden. Det hjalp med det samme, fordi jeg syntes, det var flovt at sige nej, når han spurgte, om jeg havde fået afleveret, om jeg var mødt op, og så videre. Det fik mig til at stramme op, siger hun.

Det har ikke blot givet resultat i bedre studievaner. Hun har også fået højere karakterer. 10 i stedet for 7 i et fag, 7 i stedet for 4, og 12 i stedet for 10.

Elevmentor er motiverende
Det fungerer virkelig godt, at mentoren er en anden elev – og ikke en lærer eller anden fagperson, siger hun.

-Det er meget motiverende for mig at tænke, at når det kan lykkes for min mentor, kan det selvfølgelig også lykkes for mig. Min mentor er også meget forstående for min situation, fordi han selv er elev og kan sætte sig ind i mine problemer. Jeg er typen, der starter sent med en opgave, men som samtidig er perfektionistisk, fordi jeg ikke vil aflevere noget, der ikke er godt nok. Vi aftalte, at jeg skulle lave en indledning til en bestemt dag, og analysedelen til en anden dag. og det hjalp. De sidste tre afleveringer har jeg afleveret en dag før deadline, siger hun stolt. 

Også i timerne er hun meget mere aktiv, efter hun fik sin mentor.

– Vi aftalte, at jeg også skulle være mere aktiv i forhold til mundtlige fag, og han sørger for at høre, om jeg holder det. Jeg vil ikke sige nej, når han spørger, og derfor sørger jeg nu for at være med og række hånden op, hvis jeg kan svaret. Jeg føler, at jeg har fået en sundere skolegang i stedet for at være presset. Det gør, at jeg er mere engageret, og at jeg har mere lyst til at være på skolen, som hun siger.

Vil du have en mentor?

  • Der er ikke tale om lektiehjælp. En mentorordning er en række udvalgte elever, der har lyst til at coache andre og hjælpe med at skabe overblik og strukturere tiden – og give et skub i den rigtige retning.
  • Vi har 9 mentorer til rådighed på OEG, men en del er allerede optaget som mentor.

Skriv til lærer Morten MOS på mos@oegnet.dk og bliv skrevet op eller få tildelt en mentor.

Mentorordningen er anonym, dvs. ingen behøver at vide, at du har en mentor.