Venskabsskole i Østrig skaber nye muligheder

29. april 2019

I dette skoleår havde Ørestad Gymnasiums elever for anden gang mulighed for at tage på udveksling til en Østrigsk venskabsskole i Graz, en forstad til Wien. Turen var en del af det nyetablerede projekt, der har til formål at give både danske og østrigske elever mulighed for at besøge og opleve hverdagen i et hjem og på en skole i et fremmed land. Initiativet er kommet fra Ørestad Gymnasiums tysklærere, der har formidlet kontakten og igangsat projektet, og således er danske og østrigske elever nu en masse oplevelser, erfaringer og læring rigere. Caroline Birkedal Olsen var en af de elever, der var afsted, og hun er ikke i tvivl om, at hun både har fået fagligt og menneskeligt udbytte af turen, der har givet anledning til at reflektere over egen kultur og skoleliv i Danmark.

“Man lærer, at man ikke kan forvente, at alle andre er som en selv.”

Caroline har ikke bare oplevet turen som sproglig træning, men som en erfaring, der har udvidet hendes perspektiv og lært hende om det at møde andre mennesker. Hun mener nemlig, at udveksling er med til at skabe større forståelse for og accept af menneskers og kulturers forskelligheder.
“Fagligt har jeg fået en masse tysk- og engelskkompetencer, men personligt har jeg lært at være mere selvstændig, finde rundt i et andet land, gøre mange ting for mig selv, og være på en anden skole i en anden kultur – hvilket er mega interessant. Så jeg har lært mange ting på rigtig mange forskellige punkter. Det at snakke med andre mennesker på et helt andet sprog, der har en anden opfattelse af, hvad det vil sige at være menneske. Jeg har lært, at man skal ikke være en bestemt type, for man kan ikke forvente, at folk, man møder, er ligesom en selv. Hvis man giver hinanden en chance, så bliver det hyggeligt, og man skal ikke frygte det, man ikke kender. Man lærer både, at man ikke skal frygte fremmede kulturer, men man skal heller ikke frygte fremmede eller anderledes mennesker. Man lærer at være åben og imødekomme det, der er anderledes.

Mødet med en fremmed kultur skaber refleksion over egen baggrund

Også i mødet med den østrigske skolekultur, igangsættes en refleksion over egen skolegang, undervisning og studievaner.
“Det var spændende, at se hvordan at de fx. ikke havde fravær. De havde ikke registrering, så det var ren lyst og ikke lige så meget pligt at møde i skole. Det var mega spændende i forhold til den kontrol, der er i vores skolesystem.”
Denne oplevelse med andre uddannelsesstrukturer er en del af tysklærernes ambitioner for projektet, der derfor er begejstrede over, at udveksling fremover kommer til at være en mulighed for Ørestads elever.

/af Emilie Vium Olesen