fbpx

Gymnasielærer på Ørestad Gymnasium modtager pris for at gøre fysik og matematik decideret morsomt

 

Anders Torp fra Ørestad Gymnasium sætter en ære i, at hans fysik og matematikundervisning ikke bare skal være interessant, men også morsom. For at sætte eleverne forrest og lave inspirerende undervisning i fysik og matematik modtager Anders Torp nu Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris 2023 Øst.

 

Det er ikke unormalt, at eleverne begynder at grine, når de løser matematikopgaver på Ørestad Gymnasium. Årsagen er, at deres matematiklærer har proppet dem med humor – ikke bare for at underholde eleverne, men også for at få dem til at blive motiverede for at løse opgaverne. Med humor som redskab gør gymnasielærer Anders Torp undervisningen i fysik og matematik sjov at deltage i, og så gør han også ekstremt meget ud af at danne gode relationer til sine elever og lære dem at kende, så de får tillid til ham. 

I indstilling til prisen skrev Ørestad Gymnasium: 

 

Anders Torp er en institution på Ørestad Gymnasium. Han formår på utraditionel vis at engagere rigtig mange elever, der ellers har haft svært ved at knække koden i de naturvidenskabelige fag. Via brobygningsprojekter, gakkede forsøg med kant og humor, dygtigt og nærværende relationsarbejde og en imponerede arbejdsindsats kender mange af Amagers elever både Anders fra deres folkeskoletid, deres timer på Ørestad Gymnasium, og når de søger videre på en naturvidenskabelig uddannelse, fordi Anders har åbnet deres øjne for den naturvidenskabelige verden på en nærværende og utraditionel måde.

Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris 2023 Øst_Anders Torp

Anders Torps tilgang til undervisningen i fysik og matematik er, at det ikke bare skal være interessant, men også sjovt – altså sådan rigtig sjovt. Derfor designer han blandt andet opgaverne i matematikundervisningen på en måde, så det får eleverne til at trække på smilebåndet eller bevæge lattermusklerne. I stedet for eksempelvis at få eleverne til at regne på, hvor mange fisk der er i Skjern Å, får han dem til at lave lineær regression over blandt andet antallet af personer, som dyrker ekstremsporten ekstremstrygning, hvor det handler om at stryge på ekstreme steder.


»Eleverne synes, at det er fuldstændigt vanvittigt, at det findes i virkeligheden, og at de kan finde videoer af det på YouTube. Formålet er at fange eleverne og give dem lyst til at lave matematik, og det virker,« forklarer Anders Torp. 

Anders Torp uddeler også den såkaldte 100 pct. T-shirt til de elever, der lykkes med at løse alle opgaver korrekt på den hjemmeside, som han benytter i undervisningen. De elever, som kaster sig over opgaven, ender med at lave ”ustyrligt” mange matematikopgaver, hvilket selvfølgelig gør dem bedre til matematik. 


»Mit formål er altid at lave fysik- og matematikundervisningen på en måde, som jeg selv synes er sjov. Det gør både eleverne mere motiverede, men det gør også, at jeg selv glæder mig til at fyre undervisningen af og se elevernes reaktion,« siger Anders Torp. 


Med den Naturvidenskabelig Gymnasielærerpris ønsker Novo Nordisk Fonden at anerkende og fejre de mange engagerede og dygtige gymnasielærere, som er helt afgørende for unges interesse og læring inden for naturvidenskab. 

»Vi er glade for at overrække prisen til Anders Torp for hans bidrag til at motivere eleverne til at yde en ekstra indsats i fysik og matematik og for at engagere elever, der ellers har haft svært ved at knække koden i de naturvidenskabelige fag,« siger Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden Berith Bjørnholm.


Om Novo Nordisk Fondens Gymnasielærerpris 

Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris er målrettet engagerede og dygtige gymnasielærere i fagene biologi, kemi, fysik, naturgeografi, bioteknologi, astronomi, geovidenskab, teknologi, teknikfag og matematik. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturvidenskabelig undervisning på ungdomsuddannelserne. 


Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; en til en gymnasielærer øst for Storebælt og en til en gymnasielærer vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 250.000 kr. bestående af en personlig hæderspris på 50.000 kr. og 200.000 kr. til gymnasiet. Hvis prisen gives til et team, modtager prismodtagerne hver 25.000. kr. Andelen, som tilfalder gymnasiet, skal anvendes til udvikling af den naturvidenskabelige undervisning, for eksempel indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler/inventar, ekskursioner eller efteruddannelse. 


Anders Torp har nogle drømme om, hvad de penge skal bruges til. Blandt andet vil han gerne opgradere fysiklokalet og de remedier, som benyttes af både elever og lærere i undervisningen.