Gymnasiet

Når du træder ind I den store hall, vil du få en oplevelse af et gymnasium, der ikke ligner nogen anden skole, du kender. Det åbne rum med uendeligt højt til loftet indbyder til kreativitet og giver luft til innovative tanker. Fire boomerang-formede dæk udgør bygningens superstruktur og rummer de fire studiezoner: humaniora, samfundsfag, medier og naturvidenskab.
De forskudte dæk åbner sig mod det høje fællesrum, hvor den brede hovedtrappe snor sig hele vejen op til tagterrassen. Trappen er hjertet i gymnasiets liv og stedet, hvor man opholder sig, ser og bliver set.

undervisning Undervisningen på Ørestad foregår ofte i åbne rum

Undervisningen foregår ikke kun I traditionelle klasseværelser, men også midt I det åbne rum, hvor klasserne samles uden vægge. Det kan lade sig gøre, da undervisningen er 100 % digital. Ørestad Gymnasium har derfor fået tilnavnet ’det virtuelle gymnasium’.

Gymnasiet fra  2007 har vundet flere designpriser og er tegnet af arkitektfirmaet 3XN ud fra en overbevisning om, at arkitektur skaber adfærd, og at åbne, fleksible rum, der tillader en større grad af interaktion, giver et bedre lærings- og arbejdsmiljø. Det er en revolutionerende løsning på udformningen af den moderne undervisningsinstitution, der tiltrækker besøgende fra hele verden.

IMG_9806 copy

Medier, kommunikation og kultur fylder meget på Ørestad Gymnasium (STX). Vi vil være det oplagte valg for elever, der gerne vil arbejde i mediebranchen.

Men vores elever bliver også alt muligt andet end filmfolk og journalister efter gymnasiet.

Vi inddrager virkeligheden

Vi klæder vores elever på til at læse videre og til at begå sig i fremtiden.

Vi fylder elevernes værktøjskasse med viden og innovative måder at arbejde på. Eleverne lærer at arbejde sammen og bruge deres viden til at løse virkelige problemer.

Hos os bliver matematikformlerne brugt til at regne på finanskriser, og samfundsfag til at løse problemer i Ørestad.

Vi dropper papir

Ørestad Gymnasium er 100 % digitalt. Eleverne får E-bøger og andet elektronisk materiale i stedet for fysiske bøger. Det har den fordel, at læreren kan tilpasse materialet, så klassen kan arbejde på flere niveauer samtidig.

Omkring halvdelen af elevernes timer foregår i åbne gruppemiljøer. Her samarbejder eleverne om projekter på samme måde, som de kommer til på fremtidens arbejdspladser.

“- Der er meget gruppearbejde, og man skal have lyst til at arbejde sammen med andre mennesker.” Hakan Memedovski, 1.f