Religion som videnskab

Religion pÃ¥ gymnasiet er et fag, der beskæftiger sig med religion ud fra et sociologisk og videnskabeligt perspektiv. Faget er obligatorisk for alle studieretninger og har til formÃ¥l at sikre, at alle elever opnÃ¥r en basisviden om religionernes betydning for samfundet og religionernes forskelligartede indretninger. Hovedfokus i undervisningen er kristendommen, islam og en tredje verdensreligion – men derudover behandles ogsÃ¥ religionsrelevante emner som humanisme, blasfemi, fundamentalisme og etiske spørgsmÃ¥l som “det gode liv” og “den rette handlemÃ¥de”.
Religion i gymnasiet behandler i højere grad faget ud fra et videnskabeligt perspektiv, end hvad det er tilfældet i folkeskolen, og således får du i undervisningen et fagligt og teoretisk sprog, hvorudfra du kan beskrive religioner og religionsfaglige fænomener. I faget opereres der dog også med forståelsen af religion ud fra dens egen selvforståelse, og således er sociologi og kulturforståelse også et afgørende fagligt element. Derudover kan religion analyseres religionskritisk, og således forholder faget sig til flere perspektiver, der tilsammen udgør en nuanceret helhed af religionsfænomenets flersidede natur.
Hvordan arbejdes der i faget?
Religionsfagets metode er primært analyse af især tekster, men ogsÃ¥ billeder, bygninger og film kan analyseres. Dog kan religionssociologiske metoder som deltagerobservation, interviews og spørgeskemaundersøgelser ogsÃ¥ komme pÃ¥ tale – og er især en del af undervisningsformen, hvis du vælger faget pÃ¥ B-niveau.
B-niveau kan tilvælges pÃ¥ en række studieretninger og er relevant, hvis du er interesseret i at fordybe dig yderligere i fagets emner – bla. gennem læsningen af et værk samt udarbejdelsen af en religionsfaglig opgave. Herudover lægges der mere vægt pÃ¥ religionsfaglige teorier og sociologisk metode.