Biologi

Biologi er for dig der:

  • Er interesseret i læren om alt det levende 
  • Vil lære om kroppen, kost, sundhed, sygdomme og sygdomsbekæmpelse
  • Vil forstå og arbejde med livets kode DNA, vil vide hvordan man arver træk fra sine forældre og vil vide, hvordan arv og miljø arbejder sammen
  • Er interesseret i naturen og bliver fascineret af forskellige dyrs tilpasninger og niche 
  • Vil have en faglig biologisk baggrundsviden om mange samfundsfaglige problemstillinger fx diabetes og overvægt i samfundet, vaccination mod HPV, om hash skal lovliggøres eller betydningen af beskyttelse af vores vilde natur.

Biologi på gymnasiet

I gymnasiet findes biologi på både A-, B- og C-niveau. Det er et obligatorisk fag på C-niveau, og på de højere niveauer er det meget relevant for flere videregående uddannelser. På C- og B-niveau kan biologi kombineres med de fleste studieretninger, men man kan også vælge Biologi-studieretningen, hvor det er på A-niveau.

Biologi er studiet af alt levende. Derfor har biologifaget mange faglige aspekter, og du vil blive undervist i emner lige fra kroppen, livstruende sygdomme og vira til naturfænomener, miljøbeskyttelse og bæredygtighed. Faget har således en bred interesse lige fra menneskets inderste mekanismer til etiske og samfundsmæssige problemstillinger.

Vi arbejder med:

  • Modeller af biologiske systemer eller processer
  • Biologien i samfundsrelevante problemstillinger
  • Forståelse af naturen
  • Innovative løsninger til lokale og globale problemstillinger
  • Forståelsen af hvad der sker med i din egen krop, både når vi arbejder teoretisk og i laboratoriet.

Hvordan foregår undervisningen 

Undervisningen er en kombination af teori og praksis, således at det faglige eksemplificeres ved en række forsøg inden for hvert forløb. I et forløb om gensplejsning arbejder vi teoretisk med de seneste nye teknikker, og i laboratoriet laver vi gensplejsning på bakterier. Vi diskuterer de etiske problematikker, der kan være ved gensplejsning og andre bioteknologiske metoder. I et forløb om sundhedsfremmende fødevarer producerer vi selv fermenterede fødevarer, analyserer og diskuterer sundhedsværdien og smager naturligvis. I en tid med pandemi arbejder vi med immunsystemet; hvordan immunsystemet reagerer, når det møder en ny virus (eller mikrobe), hvordan man tester og hvad der skal til for at producere en vaccine. Vi diskuterer selvfølgelig også, hvorfor samfundet reagerer som det gør, når der er en pandemi.

 

Særlige ting vi laver

I biologi tager vi på mange ekskursioner. Vi tager på feltture og undersøger naturen, og vi besøger universiteter og museer for at blive klogere på al det levende. Vi har eksempelvis ofte ture til Zoologisk Have, Zoologisk Museum eller Medicinsk Museion. Her får vi undervisning eller besøger udstillingen på egen hånd.

De dygtigste elever deltager hvert år i den internationale Biologi Olympiade og vi er opsøgende med diverse talent-muligheder.

Vi har f.eks. om emnerne:

  • Kost og myter om kost (fx nye trends indenfor kost og diæt)
  • Immunsystemet og hvordan det virker 
  • Vacciner og hvordan vaccine gør en forskel for folkesundheden. 
  • Allergi og hvordan det opstår
  • Relevante epidemier og pandemier såsom Covid-19
  • Reproduktion og sex (herunder hormoner, graviditet, sygdomme, fertilitet mm.)
  • Biodiversitet i naturen  (bl.a. hvorfor det er et problem at FN ikke har nået nogle af sine 2020 mål inden for biodiversitet).

Som hævet fag 

På C-niveau lærer man en masse basale processer og grundviden indenfor biologi, bl.a. om kost, hormoner og økologi. På B-niveau bygges der ovenpå og det faglige niveau uddybes. Der er flere temaer, og man når bl.a. i dybden med nervesystemet, immunsystemet og evolution.

På B-niveau er der flere afleveringer. Det  kan være rapporter, postere, pjecer, tegnefilm, app-design og spil. Der er kun mulighed for mundtlig eksamen, men du får en karakter både i biologi mundtlig og skriftlig på B-niveau,

På A-niveau er der endnu mere dybde i faget, og der er tid til at komme i dybden og bruge kernefagligheden i forskellige temaer. Der er et særligt fokus på skriftlig fremstilling, hvor der også er mulighed for afsluttende eksamen både mundtligt og skriftligt.

På både A- og B-niveau er der mulighed for at klassen er medbestemmende til valg af tema. Eleverne kan eksempelvis være med til at vinkle om forløbet om nervesystemet skal tematiseres til neurologiske sygdomme såsom Alzheimer’s disease, eller om temaet skal handle om rusmidler og påvirkning af hjernen. Det er muligt at arbejde med aktuelle problemstillinger. For et par år siden handlede forløbet om immunsystemet om Ebola, et andet år om HPV vaccinen og i år har forløbet naturligvis handlet om Covid-19, epidemier og pandemier.