OEG Dannelse
Forløbet OEG Dannelse er et særligt forløb, vi har udviklet lokalt på OEG, med det formål at udvikle elevernes evne til at blive kritiske, demokratiske og myndige borgere. Vi ønsker med forløbet at give eleverne en slags duelighed til at gå fra elever til studerende på OEG – de skal kunne agere modent og ansvarligt både i klassens mikrokosmos og i samfundet. Nedenfor kan du læse om elementerne i dannelsesforløbet.
Studieteknik
Hovedparten af modulerne i dannelsesforløbet sikrer, at eleverne præsenteres for sunde og brugbare
studieteknikker. Eleverne bliver selvhjulpne studerende ved at træne notatteknik, reflektere over
læsemetoder, stifter bekendtskab med opslagsværker og øve feed back-former. Herudover
præsenteres eleverne for skolens forskellige undervisningsmiljøer og de forskellige arbejdsformer,
som er knyttet til dem.
Digital dannelse og demokratisk dannelse
Her præsenteres eleverne for cases og refleksioner, som for det første skal skabe et godt
træningsrum i undervisningen og sikre faglig og social trivsel i klassen. For det andet diskuteres skærmforbrug og hensigtsmæssig kommunikation på de sociale medier. Vi oplyser også eleverne om samfundets normer og love angående hadefuld tale og almindelig god opførsel som aktive, diskuterende samfundsborgere.
Klasserumskultur og mindset
I opstarten af grundforløbet, såvel som studieretningsforløbet, præsenteres eleverne for forskellen på det åbne og det fikserede mindset. Vi ønsker at gøre eleverne bevidste om, at de er ansvarlige for egen læring. I disse moduler udarbejder klassen også deres egen grundlov for god klasserumskultur både i og udenfor undervisningen. Denne grundlov genbesøger klasserne ved senere lejligheder og ved behov.