Støtte- og gennemførelsespolitik
Ørestad Gymnasium arbejder målrettet for at mindske frafald blandt eleverne gennem denne støtte- og gennemførelsespolitik. Vi ønsker at skabe et læringsfællesskab, hvor undervisningen foregår i et aktivt samspil mellem elever og lærere samt eleverne imellem. Dette forudsætter, at eleverne er til stede på skolen og deltager i alle undervisningsaktiviteter. Vi ved, at der er en direkte sammenhæng mellem elevernes tilstedeværelse i undervisningen og deres faglige resultater, og at chancen for at gennemføre uddannelsen stiger, jo mere eleverne deltager i skolens aktiviteter.
Mål for støtte- og gennemførelsespolitikken:
- Skabe en skolekultur, hvor læring er i centrum.
- Sikre aktiv deltagelse i skolens læringsaktiviteter.
- Understøtte elevernes kontinuerlige udbytte af undervisningen – både i dagligdagen og til eksamen.
Ørestad Gymnasiums støtte- og gennemførelsespolitik bygger på følgende indsatser:
- Skolen tilbyder en række støttefunktioner og tilbud, der skal hjælpe den enkelte elev med at gennemføre STX.
- Skolen har tilstedeværelsesindsatser, blandt andet via en sanktionspolitik med klare konsekvenser for elever, der ikke deltager i skolens læringsaktiviteter og dermed ikke er studieaktive.
Formålet med de klare og konsekvente krav til tilstedeværelse samt de mange støttetilbud er at fastholde eleverne og hjælpe dem med forskellige udfordringer gennem gymnasieforløbet. Det forventes derfor, at elever med udfordringer tager imod den tilbudte hjælp, så gennemførelse bliver mulig.
Støttefunktioner og tilbud
Studievejledning
I grundforløbet vejledes alle 1.g-elever om, hvad det vil sige at gå i gymnasiet. Vejledningen omfatter en introduktion til skolens støttetilbud, elevernes ansvar og pligter samt værktøjer til at planlægge tiden, så der opnås en god balance mellem skole, lektier og fritid. Alle elever har desuden mulighed for vejledning om faglige, personlige, sociale og økonomiske forhold, der kan have betydning for gennemførelsen af uddannelsen.
Hvis en elev har større problemer, end skolen kan hjælpe med, hjælper vejlederen med at skabe kontakt til relevant hjælp uden for skolen.
Mentorordning
Elever, der har behov for støtte til at leve op til gymnasiets faglige krav eller få struktur på skolearbejdet, kan få tildelt en mentor. Mentorordningen er frivillig og henvender sig til elever, der har behov for støtte til en bedre læringsstrategi – fx elever med uhensigtsmæssige studievaner, frafaldstruede elever eller elever, der ikke udnytter deres potentiale.
En elev kan få tildelt en mentor, hvis vedkommende:
- Har brug for vejledning til at strukturere skolegangen
- Har brug for hjælp til at planlægge lektielæsning og afleveringer
- Har brug for støtte i skolearbejdet
- Har brug for hjælp til at udnytte sine evner bedre
- Er frafaldstruet
Læsevejledning
Læsevejlederne støtter elever med skrive- og læsevanskeligheder, der kan hindre gennemførelse af gymnasiet. Det sker blandt andet ved:
- At ordblinde elever får en it-rygsæk med computer og læse-/skrivestøttende programmer
- At læsevejlederne gennemfører skrivekurser i forbindelse med større skriftlige opgaver
- At der afholdes kurser for elever med særlige læse- og skrivevanskeligheder (fx lav læsehastighed, forståelsesvanskeligheder, begrænset ordforråd)
Sprogvejledning
Sprogvejledning er et frivilligt tilbud til elever, der ønsker ekstra træning i engelsk eller spansk – ud over den almindelige undervisning og det selvstændige arbejde.
Matematikvejledning
Matematikvejlederen støtter elever, der har mistet overblikket i matematik og derfor har svært ved at tilegne sig de nødvendige begreber. Alle 1.g-elever screenes i grundforløbet, og på baggrund af resultaterne iværksættes særlige tiltag for elever med matematikvanskeligheder. I samarbejde med klassens matematiklærer deltager matematikvejlederen i udvalgte moduler for at støtte de elever, der har behov for det.
Matematik-hjælp
Ørestad Gymnasium tilbyder hjælp til matematik for elever, der har brug for støtte til afleveringer, lektier eller repetition af konkrete faglige emner.
Klasselærerne
Klasselæreren har en central rolle i at skabe et trygt og udfordrende fællesskab i klassen og har det overordnede ansvar for elevernes trivsel i samarbejde med de øvrige lærere. Klasselæreren samarbejder også med studievejledere og ledelse om trivslen i klassen, gennemfører elevsamtaler og mindst én årlig trivselsundersøgelse samt iværksætter tiltag ved behov.
Skriftligt arbejde på skolen
En del af det skriftlige arbejde foregår på skolen, så eleverne kan få vejledning og feedback undervejs i skriveprocessen.
Sanktioner
Sanktionssystemet fungerer uafhængigt af støtte- og hjælpefunktionerne. Sanktioner iværksættes, hvis en elev ikke vurderes at være studieaktiv, og udbyttet af undervisningen ikke er tilstrækkeligt. Eleverne skal holde sig orienteret om deres fravær i Lectio og løbende angive fraværsårsager. For elever under 18 år gælder det, at de skal informere deres forældre om fraværet.
Sanktionstyper:
- Skriftlig advarsel ved fravær over 10%
- Fratagelse af SU
- Manglende indstilling til eksamen
- Bortvisning
Der skelnes ikke mellem fravær fra undervisning og fra skriftligt arbejde, da meget af det skriftlige arbejde er skemalagt og indgår i fraværsregistreringen. Obligatoriske opgaver skal afleveres til tiden, ellers kan lærerne iværksætte tiltag som fx skrivecamp med mødepligt. Manglende deltagelse kan føre til advarsel og i sidste ende bortvisning.
Fravær og særlige behov
Kortvarig sygdom (op til én uge) og andre årsager som læge- og tandlægebesøg registreres som fravær og kræver ikke dokumentation. Dette fravær indgår i den samlede fraværsopgørelse, men vil normalt ikke føre til sanktioner.
For elever med særlige behov, fx længerevarende eller kronisk sygdom, kan der gives dispensation fra fraværsreglerne, hvis fraværet dokumenteres (fx lægeerklæring eller anden relevant dokumentation). Idrætstalenter kan indgå fleksible aftaler, så der tages hensyn til træning og turneringer – dette skal aftales med skolen ved skoleårets start og dokumenteres.
Ekstraundervisning eller særlige tilbud iværksættes, så eleven får erstattet den mistede undervisning. Elever med særligt dokumenteret fravær skal overholde aftaler om ekstraundervisning og aflevering af opgaver. Overholdes aftalen ikke, iværksættes sanktioner på lige fod med øvrige elever, eller eleven kan blive indstillet til prøve i alle afsluttende fag.
Ferie
Vi opfordrer til, at elever ikke holder ferie uden for skolens fastlagte ferier. Ferie uden for disse perioder registreres som fravær.