Imran Rashid hjælper Ørestads mentorer på vej

Har du lidt svært ved at få startet på dine opgaver i god tid? Eller føler du, at du bruger alt for meget tid på lektier og ikke har tid til dine venner? Uhensigtsmæssige studievaner kan gøre gymnasietiden svær. Heldigvis har vi på OEG en flok hverdagshelte, der er trænet i at hjælpe. OEGs elevmentorer tilbyder hjælp til selvhjælp for bedre studievaner. De gør det helt frivilligt, ud fra et ønske om at gøre en forskel for andre. I weekenden var de på mentor-træningskursus, hvor de bl.a. fik besøg af Imran Rashid.

 

Elevernes stemme er i dag Chloe, Noa og Deena fra 2m.

En weekend i september var vi til mentortrænings-weekend på skolen. Weekenden skulle gå med kurser i samtaleteknik og rollespil. Og denne gang var vi ikke kun OEG-elever. Vi fik nemlig besøg af en flok elever fra Roskilde Gymnasium, der er blevet inspireret til at lave deres eget mentor-program.

 

Vi startede ud med et foredrag i Multisalen, hvor vi fik en række værktøjer til at hjælpe vores fremtidige mentees. Derefter skulle vi selv træne med case-arbejde og rollespil. Ind imellem var der pauser – med snacks, hvor vi lærte alle de søde elever fra Roskilde at kende. Efter dagens træning stod den på spil og hygge. Vi spillede bl.a. bold i multisalen, rullede på rulleskøjter i kantinen og spillede bordtennis. På kort tid havde vi derfor alle lært hinanden rigtig godt at kende. Om aftenen tog nogle hjem og sov, mens Roskilde-eleverne og vi blev og sov på skolen. Det var helt vildt hyggeligt! 

Landsdækkende radio og fint besøg

Næste morgen stod den på fælles morgenmad. Morten, som er læreren, der står bag mentorordningen,  var dagen forinden blevet interviewet til P4 om mentor-projektet. Derfor sad vi alle klar foran radioen kl. 09.00, for at høre Mortens guldkorn. Herefter stod den på mere mentortræning, hvor vi havde besøg af Imran Rashid. Imran Rashid, der er læge, forfatter og ekspert i digital sundhed. Imran, kom bl.a. med pointer fra sin nye bog “Mærkbarhed”. 

Imrans ideer stemmer rigtig godt overens med det arbejde, vi som mentorer udfører i vores samtaler med elever. 

Imran Rashid på Ørestad Gymnasium

Følelserne styrer vores vaner

Imran pointerede bl.a., at man for at trives mentalt, på en arbejdsplads eller i skolen, skal kunne kommunikere med andre, have empati og være kritisk tænkende. Alle de egenskaber træner mentorerne, når de har samtaler, fordi lige præcis de evner udvikles, når man laver noget, der føles godt. Som fx det at hjælpe andre og vende blikket bort fra sig selv for en stund.

Imran talte også om mental trivsel ud fra den overbevisning, at vores følelser styrer vores vaner. Ofte uden at vi er klar over det. Derfor må man starte med at forstå følelserne bag, hvis man vil af med de dårlige vaner. Mentorernes arbejde bliver derfor at hjælpe de elever de taler med til at udvikle sunde vaner, der er koblet op på bæredygtige følelser. Imran havde været så sød at tage et eksemplar af “Mærkbarhed” med til os alle sammen, så den ser vi meget frem til at læse! 🙂

 

Det er win win at være mentor

Mentortrænings-weekenden er et godt eksempel på, at en kæmpe fordel ved at være mentor er, at det vi lærer (og træner) ikke kun er nyttigt ift. gymnasietiden og i mentorsamtalerne. Det kan nemlig også sagtens bruges i livet uden for OEG. Aktiv lytning, forståelse og vejledning er nemlig egenskaber, som vi også kan få stor gavn af i fritiden og evt. på arbejdsmarkedet.

 

Til sidst et lille reklameindslag: Det er vigtigt at pointere, at hjælp fra en mentor er for alle, der har lyst til at udvikle og reflektere over deres studievaner, og ikke blot for elever der har det svært i skolen. 

Så hvis du har lyst til at prøve et mentorforløb, så skriv til Morten på mos@oegnet.dk.