fbpx

Rektor til Ørestad Gymnasium – Job- og personprofil

Ansættelsessted

Ørestad Gymnasium

Ørestad Boulevard 75

2300 Kbh S

Stilling oprettet

18. november 2024

Ansættelsesdato

  1. marts 2025

Ansøgningsfrist

6. december 2024

Ørestad Gymnasium (OEG) søger en ny rektor. Det er et spændende job med store muligheder på en ung og udviklingsorienteret skole, der uddanner til fremtiden. Det betyder bl.a., at:

 

  • Du er omgivet af dygtige medarbejdere med stor lyst til at gøre en forskel for skolens elever og til at videreudvikle skolen
  • Du vil møde en mangfoldighed af elevtyper blandt skolens mange elever – en mangfoldighed, som skolen ser som en stor styrke og værdi
  • Du kommer til en moderne skolebygning, hvis arkitektur med sine åbne rum lægger op til at undervise på mange måder. Bygningen udfordrer den gængse måde at undervise på og ansporer lærere og elever at tænke anderledes.
  • Du får mulighed for sammen med medarbejdere og elever at sætte en ny retning for skolen, da en ny strategi er blandt dine første opgaver.

Denne job- og personprofil indeholder dels en beskrivelse af den nye rektors væsentligste opgaver og dels en beskrivelse af de kompetencer, som vi forventer, at du som skolens nye rektor besidder. Hvis du kan genkende dig selv i job- og personprofilen, ser vi gerne en ansøgning fra dig, hvor du bedes forholde dig til begge dele. Til slut kan du læse mere om selve ansættelsesprocessen. 

 

Om skolen

OEG er en stor skole med 85 lærere, 12 medarbejdere i den teknisk-administrative gruppe og ca. 950 elever. Skolen udbyder 11 forskellige studieretninger, herunder den særlige forsøgsstudieretning med mediefag A, og har også stor tilslutning til science-studieretningerne. Skolen er fra 2005, og bygningen er præmieret for nyskabende skolearkitektur.

 

Skolen ligger tæt ved metroen og har elever fra et stort område og med mange forskellige baggrunde. Mangfoldigheden er en af skolens kvaliteter, og rektor skal have lyst til og gerne erfaring med arbejdet med en blandet elevgruppe, hvor forskellige faglige og sociale forudsætninger mødes og skal trives og udvikle sig sammen. Initiativer for talenter findes side om side med mentorordninger, ligesom skolen værdsætter de mange frivillige udvalg og elevaktiviteter, som skolen byder på. Skolen arbejder i øjeblikket med indsatser for øget elevtrivsel og nedbringelse af frafald.

 

En åben, smuk og nytænkende skolebygning inviterer til varieret undervisning, bevidste didaktiske valg og et stærkt lærersamarbejde med transparens og videndeling som nøgleord. Undervisningen og undervisningsmaterialerne er i meget høj grad digitale, og skolen bruger kun i begrænset omfang papirbøger. Digital formidling går igen også i skolens dagligliv, hvor OEG Live er skolens bud på en moderne, digital morgensamling.

 

Bestyrelsen består af 11 medlemmer, heraf to medarbejderrepræsentanter og to elevrepræsentanter, og er skolens øverste strategiske ledelse. Bestyrelsen ser det som sin fornemste opgave at skabe rammerne for, at OEG gennem en ambitiøs strategi og velfungerende rammer (økonomi og øvrige ressourcer) kan uddanne og danne skolens elever til fremtiden. Rektor er tilknyttet bestyrelsen som sekretær.

 

Lærerkollegiet er engageret og kompetent og har lyst til både at udvikle og at tage medansvar for skolen gennem god dialog med ledelsen. Skolen har en meget velfungerende administration, og ledelsesteamet består af både erfarne og nyere kræfter. Sammen skal teamet med den nye rektor i dialog med elever, medarbejdere og bestyrelse i gang med et strategiarbejde og sætte en ny retning for skolen. 

 

Skolen er medlem af Gymnasiefællesskabet, der bistår skolens ledelse med administrativ og juridisk assistance, sparring og rådgivning.

Jobprofil 

Som rektor på OEG får du mulighed for at præge et gymnasium, der vil uddanne til fremtiden. Med sine knap 20-årige historie har OEG på den ene side opbygget sin egen identitet og sine egne traditioner, og samtidig er det på den anden side en vigtig del af skolens DNA at ville udvikle skolen, samarbejdet og undervisningen, så eleverne rustes bedst muligt til fremtiden og får modet og lysten til at præge den.

 

Elever, medarbejdere og bestyrelse ønsker sig en rektor, der vil arbejde målbevidst for et godt studie- og arbejdsmiljø, hvor alle har en følelse af at høre til, og hvor alle har mulighed for at lykkes. Skolen vil samarbejde med det omkringliggende samfund, og et øget samarbejde med lokalområdet er blandt skolens fremtidige prioriteter.

 

Skolen skal i 2025 arbejde med og formulere en ny strategi for skolen, der tager afsæt i skolens værdier og skal stå på skuldrene af den nuværende strategi, men også adressere nye rammer og vilkår for skolen, både nationalt og lokalt. Rektor forventes at blive den drivende kraft i strategiarbejdet, der kommer til at sætte retningen for skolen i de kommende år. Skolens værdier og nuværende strategi kan læses her.

 

Som OEGs nye rektor bliver du overordnet ansvarlig for:

 

  • Skolens overordnede pædagogiske udvikling
  • Den daglige ledelse, drift og udvikling af OEG med reference til bestyrelsen og ministeriet 
  • OEGs overholdelse af uddannelsesbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen 
  • Skolens budget på ca. 79 mio. kr. 
  • Betjening af og sekretær for OEGs bestyrelse 
  • Deltagelse i styregruppemøder i Gymnasiefællesskabets rektorkreds
  • Deltagelse i lokalt, regionalt og nationalt rektorsamarbejde
  • Repræsentation og branding af skolen eksternt.

Du skal naturligvis som ny rektor prioritere at lære skolen, medarbejderne og den mangfoldige elevgruppe godt at kende. Efter et års ansættelse forventer vi i bestyrelsen, at du:

 

  • Har orienteret dig i en ny politisk virkelighed, hvor en gymnasiereform er undervejs, og kan give dit bud på, hvordan OEG skal placere sig heri
  • Har igangsat og gennemført en inddragende strategiproces, der tager højde for aktuelle forhold for skolen, imødegår potentielle udfordringer og udnytter endnu uforløst potentiale
  • Har etableret det nye ledelsesteam med en god arbejdsfordeling og samarbejdsstruktur
  • Har fået etableret solid økonomistyring og model for afrapportering til bestyrelsen i samarbejde med skolens økonomiansvarlige
  • Har videreført og videreudviklet skolens indsatser for god elevtrivsel og nedbringelse af frafald
  • I samarbejde med relevante parter har genbesøgt og revurderet skolens model for fag- og opgavefordeling
  • Har etableret gode formelle og uformelle samarbejdsfora med både elever og medarbejdere, så den gode dialog sikres..

 

Personprofil 

Vi forestiller os, at du har erfaring med uddannelsesledelse, gerne fra et andet gymnasium, at du trives med at lede dygtige og engagerede fagprofessionelle medarbejdere, og at du kan og vil lede og sætte retning i en kultur med tradition for medinddragelse og -indflydelse. 

 

Formelle kvalifikationskrav: 

  • God økonomiforståelse
  • Ledelseserfaring fra uddannelsesverdenen, gerne fra STX 
  • En kandidatuddannelse og pædagogikum 
  • Undervisningserfaring fra gymnasiesektoren, gerne fra STX 
  • Viden om styringsparametrene i gymnasiesektoren 

Personlige og/eller ledelsesmæssige kompetencekrav: 

  • Du er en visionær realist og en realistisk visionær, der har forståelse for vigtigheden af en stabil drift, og samtidig ikke taber visionen og de overordnede mål af syne og formidler dette på en motiverende måde
  • Du har politisk tæft og søger viden og indflydelse i eksterne sammenhænge til gavn for skolen
  • Du er en dygtig personaleleder, der vægter dialog og viser tillid og anerkendelse 
  • Du er god til relationer og har en veludviklet empati 
  • Du er tydeligt ramme- og retningssættende
  • Det falder dig naturligt at facilitere involverende processer og skabe medbestemmelse, medejerskab og engagement på skolen 
  • Du er en stærk kommunikator i skrift og tale – både i store og små forsamlinger
  • Du er ekstrovert og en god netværker, der søger indflydelse
  • Du tør træffe upopulære beslutninger og stå ved dem
  • Du er uhøjtidelig og har selvironi

Ansættelsesproces 

I ansættelsesprocessen deltager et ansættelsesudvalg under bestyrelsen, der med assistance fra Birgitte Vedersø og Mobilize Strategy Consulting gennemfører processen og indstiller valget af ny rektor til bestyrelsen. Ansættelsesudvalget består af bestyrelsens forperson og næstforperson, to medarbejderrepræsentanter, en repræsentant for det teknisk-administrative personale og en repræsentant for ledelsesteamet. Ved første samtale deltager desuden elevrådets forperson.

Du kan søge stillingen pr. mail til job@adm.oegnet.dk. Ansøgningsfristen er d. 6. december 2024 kl. 09:00. 

Ansættelsesudvalget mødes d. 9. december og udvælger kandidater til første samtalerunde. De udvalgte kandidater får besked umiddelbart herefter.

 

Vi gennemfører to samtalerunder henholdsvis d. 7. januar og d. 17. januar 2025. Mellem de to samtalerunder gennemfører Mobilize v. partner Sverri Hammer et testforløb og indhenter referencer. Testforløbet omfatter personlighedstesten Big Five og en opfølgende testsamtale, hvor du får feedback, og vi drøfter dine kompetencer i forhold til personprofilen. 

 

Vi indhenter referencer for at validere oplysninger og vurderinger efter forudgående aftale med dig. Den samlede afrapportering af testforløbet og referencetagningen indeholder resultaterne fra personlighedstesten, en vurdering af dine kompetencer i forhold til personprofilen, en generel vurdering af din ledelsesprofil, styrker og svagheder og en konklusion vedr. match til jobbet. Vi sender vurderingen til dig forud for anden samtalerunde, hvor du får mulighed for at kommentere vurderingen over for ansættelsesudvalget. Ansættelsesudvalget får præsenteret testresultaterne i forbindelse med anden samtalerunde. I forbindelse med anden samtalerunde præsenteres du desuden for en caseopgave. 

 

Vi forventer, at ansættelsesudvalget indstiller kandidater i forlængelse af anden samtalerunde, og at der træffes ansættelsesbeslutning af bestyrelsen umiddelbart herefter. Tiltrædelse forventes pr. 1. marts 2025 eller hurtigst muligt derefter. Du ansættes på cheflønsaftalen i staten efter gældende overenskomst og vil referere til bestyrelsesforpersonen. 

Hvis du har spørgsmål om jobbet, er du meget velkommen til at kontakte uddannelseschef Annette Kjærholm Rasmussen på tlf. 31 75 02 06 eller akr@adm.oegnet.dk eller rådgiver Birgitte Vedersø på tlf. 21 27 90 20 eller birgitte@vedersoe.co. Alle henvendelser behandles fortroligt. Vi glæder os til at høre fra dig.