Multiforestillingen
En tradition der samler skolen
Hvert år laver OEG en såkaldt multiforestilling, hvor mange elever fra både forskellige klasser og årgange medvirker.
Multiforestillingen bliver anset som værdifuld for skolekulturen på Ørestad Gymnasium. Der er plads til alle, og der er ingen tvivl om, at de medvirkende elever vil huske multiforestillingen som en helt særlig oplevelse, når de tænker tilbage på deres gymnasietid.
Forestillingstypen
Navnet multiforestilling afspejler blandingen af forskellige kunstarter som skuespil, musik, dans og medieproduktioner og er unik for Ørestad Gymnasium.
Forestillingen udvikles undervejs i øveforløbet i samarbejde mellem eleverne og lærerne.
Den er som regel bygget op omkring et gennemgående tema og består af mange små scener og situationer, som til sidst bindes sammen af en rammefortælling eller af det gennemgående tema. Tidligere år har temaerne fx været “drømme”, “tid”, “forelskelse og heartbreak”, “mad” og “helte & antihelte”. Vi henter inspiration mange forskellige steder, og den endelige forestilling er altid et stort mix af genrer og stilarter, så der er noget for enhver smag.
Øveforløbet
Øveforløbet starter i september/oktober. Der øves en eftermiddag om ugen samt to søndage og to hele weekender. Den ugentlige øvegang om eftermiddagen bruges hovedsageligt til at øve i mindre grupper, således at musikere, dansere, mediegruppen og skuespillere øver hver for sig. Derfor spiller søndagene og weekenderne en stor rolle i forhold til det sociale sammenhold, og det er også her, processen rykker mest, fordi vi har mulighed for at kombinere de enkelte dele og sætte scener sammen.
Forestillingen skabes som en kollektiv proces, hvor de medvirkende selv producerer materiale – der er altså plads til idéer og improvisation. Processen begynder med fælles idé- og materialegenerering, som alle medvirkende bidrager til. Derefter er der en længere periode, hvor grupperne arbejder med materialet og ind imellem mødes for at vise hinanden, hvad der er blevet lavet. Hen imod slutningen fastlægges forestillingens struktur, og de enkelte dele sættes sammen til en helhed – og så er der premiere.
Premiere
Forestillingen vises i starten af februar. Den spiller tre aftener (onsdag, torsdag og fredag), og efter den sidste optræden om fredagen er der oprydning og derefter pizza og øl til alle medvirkende. Det er altid en festlig afslutning med mange taksigelser og rosende ord. Efter veloverstået forestillingsforløb tager de medvirkende i teatret og ser en professionel forestilling på et teater i København.
Det siger eleverne
Multiforestillingen er en af de fedeste måder at lære en masse nye mennesker at kende på. De, der er med i forestillingen, bliver næsten en hel familie, som ser hinanden på skolen hver uge, men også i nogle weekender, hvor hele holdet er sammen og kan øve, snakke, spise kage og se, hvad hinanden har lavet. Ikke nok med, at man har et super tæt bånd med dem fra sin gruppe (fx dansegruppen), så lærer man også en masse fra de andre grupper at kende.
Det skaber et helt særligt bånd, når man skal skabe noget sammen på tværs af kunstarter og på tværs af klasser. Det er også fedt, at alle får lov til at få indflydelse på forestillingen.
Og det allerfedeste ved, at man lærer så mange at kende, er, at når selve multiforestillingen er ovre, ser man også alle de velkendte ansigter på trappen, i kantinen og generelt rundt omkring på skolen. Man finder også en ny tryghed ved at gå på skolen, især hvis man lige er startet i 1.g.
Det er også virkelig positivt, at man har mulighed for at være med inden for mange forskellige områder, fx skuespil, musik, medie, dans, scenografi, kostumer, pr, lys og lyd, og at man har mulighed for at arbejde kreativt og udfordre sig selv ved at optræde for et publikum.